VELKOMMEN

Velkommen innom min lille side!!
Det er hyggelig at du tittet inn.
Legg gjerne igjen en kommentar, det setter meg i en god stemning :-)
Håper du får en fin dag.

Hallo and welcome to my littel website.

I`m not that good at writing English, but nice that you are visiting. Wish you a nice day

lørdag 8. januar 2011

Lørdagen for 2 uker siden..

I kveld laget jeg middag og det ble faksik godt. Selv om minsten gikk rund beina, fikk jeg lov å lage maten alene for en gang skyld. Til vanlig skal to store gutter være med og Kokken brydde seg heller ikke.









 Litt rød vin må til. Denne er kjøpt i Tyskland i 2009, helt ok, men ikke den beste jeg har smakt..


Så i dag ble det:

Kokkens hjemmelagde potetstappe
DVS slumping på meieri spør, fløte, salt, pepper og poteter.. så det er håpløst å finne en fasit (den ble laget om fredag men var helt topp i dag også)

Stekte grønsaker av løk og gullerot, enkelt og godt..
og sausen





Kantarell saus
30 gram tørket kantareller
3 fedd hvitløk
2 charlotten løk
1 dl rød hvin
2 dl kraft
3 dl fløte
salt pepper


denne sausaen har jeg aldri laget før og men jeg måtte prøve å bruke de tøkrete kanaterellene til noe.
Jeg gjorde som følger. La 30 g kantareller i 2 dl vann i 10-15 min.
så hakket jeg de og freste de i pannen

så små hakket jeg hvitløk og charlotten løk så de fikk seg en liten fres, sammen med soppe..
og helte resten oppi panna. der sto det å surret i 10-20 min et sted..
den ble litt krafitig så vi tok 3 ss krem frech oppi også.. for Kokken dvs mannen sier at det er det samme
Må stole på han, for han er tross alt utdannet kokk med mer..




til sist stekte jeg to ytrefileer AV ELG til meg og mannen, gutta ville ha svenke kjøtt bullar., så da fikk de det (dvs mer elg file til meg og mannen:-))

dette ble kjempe godt


Gutta ville ikke ha file i kveld, de ville ha kjøttbullar fra sverige. så de fikk det i steden i dag..



Så til desertt etter at de to som gråt mest i kveld var i seng ble det fru tunheims fortrefflige sjokolade fondant. Jeg har bare satt meg elsk til denne oppskriften og nå står den faktisk håndskrevn i "min kokebok" som
fru tunheims sjokolade fondant!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar