VELKOMMEN

Velkommen innom min lille side!!
Det er hyggelig at du tittet inn.
Legg gjerne igjen en kommentar, det setter meg i en god stemning :-)
Håper du får en fin dag.

Hallo and welcome to my littel website.

I`m not that good at writing English, but nice that you are visiting. Wish you a nice day

mandag 10. mai 2010

bakedag

Sist uke hadde jeg bake dag.
Vi baket focasa brød.
Grovbrød
og hvitløks brød..
Samtidig prøvde jeg med på
grove mufins og omelett i muffins form (husk pappir muffinsform)
OMELETTEN fylte jeg med sopp ost og paprika og var genial til matpakken sammen med muffinse, (se nedenfor)

Focaccia oppskriften har jeg i min egen kokebok hjemme,
vet ikke hvor oppskritene er hentet fra,
men har brukt den MASSE..
elsker og ha meierismør på focaccia brødet (helst litt varmt)

Oppskrift:
50 g gjær
4 dl lunket vann
2 ts havsalt
4ss olivenolje
12 dl mel

til pensling;
4 ss olivenolje
4 ts havsalt (ca eller litt mer)
4-6 ts hakket frisk rosmrin
jeg bruker også litt oliven.
ovn 200 grader i ca 25 min


Dette blir to brett.
heving 40 min (ca dobbel størrelse)
klappes/kjevles ut til ca 2cm størrelse
15-20 min hevingg
stekes mitt i ovenen

Vi har en halv med havsalt og oliven og en halv med rosmarin og havsalt eller annet krydder

Hvitøks brødene hentet jeg fra kakemonsen. personlig synes jeg det var litt lite hvitøk, samtidig som jeg synets de ble litt tørre.
tror jeg skal prøve en annen oppskrift neste gang.
Brød oppskriften var pakke fra regal så ikke mye spennende.
De grove muffinsene fant jeg på mineoppskrifter og fremfraskyggene .
Jeg brukte sistnevnte oppskrift, men så tok jeg frosne jordebær og blåbær i. Store bror er knall fornøyd med disse. og er et godt alternativ på matpakken og vennene misunner han disse. Ikke smør eller sukker i disse. Her er storebror baker

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar